در برنامه سÙید ویژه نقد معماری معاصر ایران عنوان شد
مردی با کت رسمی و پیژامه ای راه راه!
سÙید بیست Ùˆ پنجم دی ماه Ú©Ù‡ اختصاص داشت به بØØ« مهم Ùˆ جذاب نقد در معماری معاصر؛ در صØبت های دکتر امیر Ù…Øمدخانی با مهمان برنامه دکتر ÙˆØید قبادیان به بØØ« گذاشته شد. دکتر قبادیان Ú©Ù‡ دکترای معماری، استاد دانشگاه Ùˆ مشاور ارشد کارگروه معماری پایدار است، در آغاز سخنانش ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ معماری ایران سابقه نقد ندارد Ùˆ این واژه از Ùرنگ به دنیای معماری- Ùˆ هنر ما پا گذاشته؛ Ùˆ در Øال Øاضر سیستم اموزشی معماری در ایران مبتنی بر نقد است، Ú¯Ùت: مشکل بزرگ نقد در معماری ما این است Ú©Ù‡ اÙراط Ùˆ تÙریط در این عرصه زیاد است؛ Ùˆ منتقدین یا معماری را به طبقه Ù‡Ùتم آسمان Ù…ÛŒ برند Ùˆ یا معمار دیگری را در طبقه Ù‡Ùتم جهنم جای Ù…ÛŒ دهند؛ Ùˆ این آسیب بزرگ نقد در معماری ایران است...
دکتر قبادیان Ú©Ù‡ تالیÙات زیادی در ارتباط با معماری به دو زبان Ùارسی Ùˆ انگلیسی از ایشان به چاپ رسیده، در ادامه ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ معماری معاصر ایران Øتی بین خود معماران ایران مغÙول مانده؛ Ùˆ این بØØ« Øتی در Øد دو واØد درسی هم در دوره های لیسانس Ùˆ Ùوق لیسانس Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…ÛŒ شود Ú¯Ùت: اکثر معماران جوان ایران Ú©Ù‡ جوایز معماری را گرÙته اند، توجهی به تاریخ Ùˆ گذشته معماری ایران نداشته Ùˆ با آثاری متاثر از معماری غرب به این عناوین دست یاÙته اند- Ú©Ù‡ به Ú¯Ùته دکتر Ù…Øمدخانی این موضوع تاس٠برانگیز است. دکتر قبادیان آوانگاردیسم Ùˆ نوگرایی را دلیل اصلی این جریان عنوان کرد...
دکتر ÙˆØید قبادیان با بیان این Ú©Ù‡ اول بار آرتور پوپ بود Ú©Ù‡ معماری ایران را از ابتدا تا دوره قاجار ثبت Ùˆ بررسی کرد؛ Ùˆ سپس آندره گودار Ùˆ مرØوم استاد پیرنیا نیز در آثارشان از ابتدای نوسنگی تا دوره قاجار را ثبت Ùˆ نقد کردند، اشاره Ù…ÛŒ کند به این Ú©Ù‡ از دوره قاجار به بعد به جز کتاب دکتر رجبی Ú©Ù‡ با عنوان معماری پهلوی نوشته شد، ما اثری نداشتیم Ú©Ù‡ به معماری روز پرداخته باشد. دکتر قبادیان ضمن معرÙÛŒ کتاب هایی چون سبک شناسی Ùˆ مبانی نظری در معماری معاصر ایران Ú©Ù‡ به قلم خودش منتشر شده، معماری معاصر ایران نوشته مهندس امیر بانی مسعود Ùˆ معماری نوشته اسکندر مختاری این آثار را تلاش های سال های اخیر در راستای تقسیم بندی Ùˆ نقد آثار معماری معاصر ایران عنوان نمود؛ Ùˆ شناخت معماری معاصر را یکی از مهم ترین راه هایی Ú©Ù‡ به رشد این معماری ختم Ù…ÛŒ شود نامید.
دکتر ÙˆØید قبادیان در ادامه برنامه در بØØ« انواع Ùˆ رویکردهای معماری ایران ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ معماری ایران از دوران قاجار به این سو Ùرنگی Ù…ÛŒ شود، اولین ساختمان مدرن معماری ایران را مدرسه دارالÙنون نامید- Ú©Ù‡ بعد از آن توجه به معماری Ùرنگی گام به گام در معماری ایران رو به اÙزایش گذاشت؛ Ú¯Ùت: بعد از انقلاب توجه به تاریخ Ùˆ هویت ایرانی در معماری رونق گرÙته Ùˆ نوعی معماری رواج یاÙت Ú©Ù‡ Ø´Ú©Ù„ آثار سنتی را گرÙته Ùˆ با شیوه های مدرن ساخته Ù…ÛŒ شوند؛ Ú©Ù‡ به این آثار معماری سنت گرا Ù…ÛŒ گوییم. یک معماری پست مدرن نیز هست Ú©Ù‡ به سنن، Ùرهنگ، تاریخ Ùˆ هویت گذشته توجه Ù…ÛŒ کند. ÙˆÛŒ نوع دیگر معماری ایران در سال های اخیر را نوعی معماری متاثر از غرب نامید Ùˆ معماری مدرن، های تک، سبز، Ùولدینگ Ùˆ... را در راستای این نوع خواند.
مهمان برنامه در ادامه شهرهای امروز را شهرهایی با تک بناهای زیبا خواند Ú©Ù‡ در کنار هم کمترین زیبایی را انتقال نمی دهند. ÙˆÛŒ بدنه های شهری اکثر شهرهای ایران را ناهماهنگ Ùˆ آشÙته خوانده Ùˆ به Ùردی شبیه کرد Ú©Ù‡ با کت رسمی Ùˆ گران قیمتش پیژامه به پا کرده است. دکتر قبادیان با نگاه به معماری گذشته شهرهای ایران، آن ها را در عین Ùقدان تک بناهای زیبا شهرهایی با بدنه های زیبا Ùˆ هماهنگ Ùˆ Øتی هارمونیک خوانده Ùˆ ضمن اشاره به شهرهایی چون ابیانه Ùˆ ماسوله زیبایی آن ها را به دلیل این هماهنگی عنوان کرد. این استاد دانشگاه ساماندهی بدنه شهری خیابان هایی چون ناصرخسرو را قدمی میمون در راستای ایجاد هماهنگی در بدنه های شهری نامید...
دکتر قبادیان در بخش بعدی برنامه به زیبایی، اقلیم، مصالØØŒ هماهنگی با باÙت، دوام Ùˆ پایداری Ùˆ نقش Ùرهنگی معماری به عنوان مبانی نقد معماری امروز اشاره Ùˆ معماری را از اÙتخارات Ùرهنگی کشور عنوان کرده Ú©Ù‡ همواره در طول تاریخ تØسین همگان را برانگیخته، اما متاسÙانه امروز توجهی از کسی جلب نمی کند. ÙˆÛŒ اÙزود Ú©Ù‡ جریان نقد باید به جهتی باشد Ú©Ù‡ معماری امروزمان با اتکا به ان ارتقا یابد. این نویسنده کتب معماری کمبود معمار مول٠را از مهم ترین کمبودهای معماری معاصر ایران دانسته Ùˆ دلیل توجه Ùزاینده معماران به معماری غرب را این نکته دانست Ú©Ù‡ معماران جوان معمار مول٠خود را در غرب جسته Ùˆ Ù…ÛŒ یابند.
دکتر ÙˆØید قبادیان هم چنین ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯: شهرهای ما با آثار معماری سنتی شان شناخته Ù…ÛŒ شوند Ùˆ اثر معماری معاصر Ùˆ مدرنی Ú©Ù‡ بدل به شناسه شهرها شده باشند Ú©Ù… Ù…ÛŒ بینیم. پل سی Ùˆ سه پل در اصÙهان؛ مقبره ØاÙظ در شیراز یا Øتی مرقد امام رضا(ع) در مشهد از جمله معماری سنتی هستند Ú©Ù‡ شناخته شده اند. اما در زمینه آثار مدرن کمتر Ù…ÛŒ توان به چند سازه مدرن چون پل طبیعت، برج آزادی Ùˆ برج میلاد برخورد Ú©Ù‡ چنین شناخته شده باشند...
دکتر قبادیان Ùرهنگسرای دزÙول در زمینه معماری هویت گرا Ùˆ پل طبیعت در زمینه معماری مدرن را به عنوان الگوهای موجود در معماری معاصر ایران معرÙÛŒ کرد...